Co prawda żaden z menedżerów nie odważy się powiedzieć dziś, że komunikacja wewnętrzna jest nieistotna, ale niewiele jest też firm, które stale rozwijają ją, badając jej efektywność i bezpośrednio wiążąc z kluczowymi procesami biznesowymi.
Skuteczna komunikacja wewnętrzna to przecież oszczędność czasu i zasobów. Dlaczego? Prześledźmy wybrane korzyści:
- Wizerunek firmy. Wszyscy pracownicy firmy są jej ambasadorami. Nikt jednak skuteczniej nie kompromituje własnej firmy jak źle poinformowani menedżerowie, nie mający wiedzy o tym co dzieje się w spółce, w innych działach lub o podjętych już decyzjach czy zobowiązaniach. Wiedza o strategii i działaniach i firmy to dla zarządu i menedżerów najlepsza wizytówka profesjonalnego zarządzania.
- Obsługa klienta. Dobrze poinformowani pracownicy mają pełną wiedzę na temat wszystkich produktów i rozwiązań oferowanych przez firmę, zapewniając lepszą obsługę klienta i wyższą sprzedaż.
- Lepsze zrozumienie celów firmy. Jasne zakomunikowanie oczekiwań wobec pracownika pozwala na lepszą organizację pracy. Pracownikowi łatwiej podejmować decyzje dotyczące jego obszaru działań.
- Lepsza znajomość firmy. Zrozumienie jak funkcjonuje firma, poznanie czym zajmują się inne działy pozwala pracownikowi lepiej zrozumieć jego miejsce w organizacji, wpływ jego pracy na wynik spółki oraz efektywniej pracować nie tracąc czasu na poszukiwanie procedur czy osób, do których należy przekierować daną sprawę.
- Mniej pomyłek. Dobra komunikacja zadań oraz pełna informacja dotycząca całego procesu lub projektu ogranicza błędne decyzje i niewłaściwe działania.
- Łatwiejsze wprowadzanie zmian. Regularna komunikacja zapewnia większe zaufanie do pracodawcy. Pracownicy są bardziej otwarci na zmiany i szybciej potrafią zaakceptować nowości wprowadzane w firmie.
- Lepsza praca zespołowa i szybszy rozwój wiedzy. Praca zespołowa pozwala dzielić się doświadczeniami z różnych obszarów, umożliwia dostrzeżenie problemu z odmiennych stron, a w konsekwencji sprawia że wypracowane rozwiązanie jest pełniejsze i lepiej dostosowane do oczekiwań klienta.
- Większa otwartość do wyrażania opinii i dzielenia się wiedzą. W firmie która komunikuje się w sposób otwarty nie toleruje się postaw zawłaszczania wiedzy, gromadzenia informacji w wąskiej grupie. Wymiana wiedzy, korzystanie z doświadczeń innych ale jednocześnie sprawne dzielenie się własnymi rozwiązaniami i umiejętnościami z innymi – wzmacnia firmę i jej potencjał.
- Lepsza atmosfera w pracy. Pracownicy, których traktuje się podmiotowo, aktywniej angażują się w działania na rzecz firmy.
- Pozwala łatwiej i szybciej rozwiązywać problemy. Wymiana wiedzy minimalizuje problemy, ale pamiętajmy, że w sytuacjach kryzysowych rozwiązanie może przynieść każdy pracownik, nawet ten po którym się tego nikt nie spodziewa – przyniesie je, pod warunkiem, że będzie przekonany, że zostanie wysłuchany a jego propozycja będzie przynajmniej przeanalizowana.