Jak wzmocnić wartość firmy, wykorzystać jej potencjał, odnieść rynkowy sukces, pozostawiając konkurencję daleko w tyle? Jeśli widzisz, że Twoja firma potrzebuje zmian, jeśli potrafisz swoje wizje sprecyzować i jesteś wystarczająco zdeterminowany, aby osiągnąć sukces – jesteś już w połowie drogi.
Inspirujące przywództwo może zdziałać cuda. Ale zwycięstwa nie przychodzą same – to ciężka praca – ciekawa i dająca ogromną satysfakcję, choć bez wątpienia absorbująca i wymagająca wielkiego zaangażowania.
Krok 1 Wizja przyszłościTrudno osiągnąć cel, jeśli nie jest on zdefiniowany. To zasadnicza część zadania, jakie stoi przed liderem. Najwspanialsze wizje muszą być zmierzone i zderzone z rzeczywistością. Staranna i wnikliwa analiza otoczenia zewnętrznego i własnych zasobów to podstawa. Tę lekcję trzeba odrobić bardzo starannie. Im ambitniejsze są plany, tym więcej pracy trzeba włożyć w przygotowanie się do ich zrealizowania – we wszystkich wymiarach. Trzeba sprecyzować: kierunki rozwoju, cele w zakresie przychodów, zysku, zwrotu z inwestycji, nowe rynki i nowe produkty, kryteria i wagi w ocenie nowych przedsięwzięć oraz zidentyfikować i oszacować ryzyka.
Krok 2 Zespół współpracownikówZgromadź wokół siebie zespół współpracowników, którzy rozumieją i podzielają twoją wizję oraz zaangażują się w jej realizację. Zanim projekt ujrzy światło dzienne przygotować go pod względem operacyjnym. Pamiętaj o właściwym doborze osób. Musisz zapewnić zróżnicowanie obszarowe, kompetencyjne i mentalne, aby uniknąć grupowego myślenia oraz dostrzegać potrzeby całej firmy. Zespół kreatywny rządzi się swoimi prawami – to innowatorzy, których trzeba właściwie stymulować.
Krok 3 Strategia wdrożeniaDobrze przygotowany projekt wdraża się sam. – ? Z pewnością nie, ale na pewno dużo łatwiej niż projekty źle przygotowane, nie przemyślane i bez szczegółowego harmonogramu, odpowiedzialności i planu komunikacji. Chcąc osiągnąć sukces, pamiętaj:
- Innowacyjność musi mieć odzwierciedlenie w strategicznych dokumentach i uregulowaniach
- Decyzja o wdrożeniu kultury innowacyjnej musi być oznajmiona w sposób nie pozostawiający cienia wątpliwości
- Stawiaj ambitne cele, bądź konsekwentny
- Innowacyjność musi dotyczyć całej firmy, a nie kliku osób ze świetnymi pomysłami
- Likwiduj w zarodku źródła oporu, tworzone przez malkontentów, którzy nie chcą zmian
Krok 4 Sprzyjający klimatZadbaj o właściwy klimat wdrożenia i funkcjonowania kultury innowacyjnej. Jeśli pracownicy przyzwyczajeni są tylko do wykonywania poleceń, jeśli nikt nie oczekiwał od nich dotychczas nowych pomysłów, a propozycje usprawnień traktowane były jako krytyka przełożonych – trudno wymagać od nich kreatywności z dnia na dzień. Innowacyjność to proces uświadomienia pracownikom, że wszyscy są odpowiedzialni za przyszłość firmy, za jej rozwój i sukces. Oznacza to dzielenie się współodpowiedzialnością a co za tym idzie odejście od dyrektywnego stylu zarządzania. Lider innowacyjności jest otwarty na pomysły ale i krytykę. Potrafi słuchać, ale też stanowczo przekonywać do swoich wizji. Wspiera tych, którzy nie nadążają. Inspiruje i docenia zaproponowane rozwiązania.
Krok 5 NagrodyZaangażowanie pracowników to ogromna wartość. Trzeba ją zauważyć i docenić. Temu ma służyć dobrze zaprojektowany system motywacyjny. Pamiętaj tylko, że ważna jest zarówno nagroda, jak i styl, w jakim będzie ona przekazana. Czasem właściwe słowo we właściwym czasie może więcej zdziałać niż inne, nawet finansowe nagrody.
Nie bój się nagradzania pracowników. Wszyscy potrzebują docenienia wysiłku, jaki włożyli pracując nad nowymi rozwiązaniami.
Krok 6 Celebruj sukcesyZnajdź czas na bycie ze swoimi pracownikami. Spraw, aby czuli się dobrze w firmie i chcieli dla niej pracować z zaangażowaniem. Zachęcaj do wysiłku, wymagaj i oczekuj rezultatów, ale gdy je dostaniesz zatrzymaj się na chwilę, aby uczcić sukces. Świętowanie zwycięstw działa stymulująco na całą społeczność firmy.