Innowacyjna firma

Firma innowacyjna to coś zdecydowanie więcej niż kilka świetnych osób z doskonałymi pomysłami, więcej niż wynalezienie nowego produktu. To sposób myślenia pracowników – zaangażowanych, pozytywnie odnoszących się do zmian i szukających możliwości usprawnienia swojej pracy, patrzących na problemy w kategorii wyzwań inspirujących do działań.

Czy to możliwe? Tak, o ile traktujemy to jako element kultury organizacyjnej – trwale wpisany w sposób funkcjonowania firmy – składnik jej tożsamości a nie dodatek czy jednorazową akcję. Aby być firmą innowacyjną nie trzeba produkować nowych technologii, zaawansowanych systemów IT czy kosmicznych rozwiązań. Branża nie ma znaczenia – dzisiejszy klient w każdej dziedzinie, stale poszukuje nowych doznań, smaków, klimatów, designu – nawet tam, gdzie tworzy się je na bazie tego, co już znamy i utrwalone jest w naszej podświadomości.

Jak zbudować firmę innowacyjną?

Po pierwsze, pokaż, że jest to naprawdę ważne dla firmy. Zadbaj, aby innowacyjności i postawa gotowości do ciągłego doskonalenia się była wpisana w strategię i najważniejsze jej elementy: misję, wizję, wartości a także jej operacyjne załączniki.

Po drugie, dobrze przygotuj się do wdrożenia. Przeanalizuj wszystkie etapy realizacji projektu, pomyśl o wszystkich grupach pracowników i uregulowaniach wewnętrznych, które trzeba zmienić. Zespół wdrożeniowy musi składać się z osób pełnych wiary w sukces, reprezentujących wszystkie kluczowe dla firmy działy. Zadbaj o jego różnorodność, aby przewidzieć możliwie jak najwięcej problemów już w fazie koncepcji.

Po trzecie, włącz w proces kadrę zarządzającą oraz kadrę kierowniczą szczebla operacyjnego. Zadbaj o ich spójne myślenie i jednolitą wizję tego, co chcecie osiągnąć. Wyjaśnij przyczyny zmian i oczekiwania wobec nich. To kluczowy etap i wielu wypadkach najtrudniejszy.

Po czwarte, starannie przygotuj kampanię informacyjną. Wykorzystaj wszystkie możliwe narzędzia komunikacji, aby pracownicy mieli możliwość zrozumienia oraz pełnego zapoznania się z ideą projektu. Zadbaj o możliwość interakcji, zadawania pytań, zgłaszania nowych pomysłów lub wyjaśniania wątpliwości.

Po piąte, wprowadź nowe uregulowania wewnętrzne: strukturę organizacyjną, regulaminy m.in. pracy, wynagradzania, szkoleń; systemy HR – m.in. motywacyjny, ścieżki karier i in.

Po szóste uruchom narzędzia wspierające kulturę innowacyjną: system zgłaszania pomysłów, platformę wymiany wiedzy, bazę projektów, system przechowywania i korzystania z analiz, eksperckich opinii itp. Pamiętaj, firma innowacyjna, to firma ucząca się, stale zmieniająca się.

Po siódme, walcz z malkontentami, maruderami i wiecznymi pesymistami. Opór będzie towarzyszył zmianom, trzeba mieć świadomość jego wagi. Warto jednak zadbać, aby liderami i twarzami projektu były osoby dynamiczne, pełne optymizmu i co niezwykle ważne – merytoryczne. Bierność może zabić najlepsze inicjatywy, nie wolno więc pasywnym pracownikom pozwolić „na przeczekanie”.

Nie bój się zmieniać i modyfikować projekt. Otwartość na pomysły innych, zmiany i usprawnienia to wyznacznik kultury innowacyjnej, trzeba umieć pokazać, że samemu potrafi się je stosować w życiu.

Podobne wpisy

Pro&Com - Agencja PR